26 kwietnia 2017

Rybnik: Podpisano umowę na budowę drogi Racibórz – Pszczyna

We wtorek, 25 kwietnia, w Urzędzie Miasta Rybnika podpisana została umowa na budowę drogi „Racibórz-Pszczyna” na odcinku przebiegającym przez Rybnik. Po kilkuletnich przygotowaniach, powstanie droga będąca nie tylko obwodnicą Rybnika, ale stanowiąca również ważną alternatywą dla innych dróg tej części regionu.

Zgodnie z podpisaną dziś umową „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna (etap I do IV) w Rybniku i Żorach oraz budowę Drogi Śródmiejskiej na odcinku od ul. Obwiednia Południowa w Rybniku do Węzła Śródmiejskiego”, bo tak brzmi pełna nazwa inwestycji, zakończona zostanie do 31 lipca 2019 roku. Wartość umowy to 352.567.213,94 zł
Ze strony Miasta umowę sygnowali: Janusz Koper – zastępca Prezydenta Miasta Rybnika i Jacek Hawel – naczelnik Wydziału Dróg UM, Wykonawcę reprezentował Piotr Jurczyk – prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia.

W spotkaniu wzięli również udział: Bronisław Jacek Pruchnicki – doradca prezydenta Żor, przez które przebiega 425-metrowy fragment drogi, Grzegorz Wolnik – wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego oraz przedstawiciele Koordynatora Czynności Nadzoru Inwestorskiego, czyli Konsorcjum firm MP-Mosty Sp. z o. o i Drogowa Trasa Średnicowa S.A.

Ta droga to dla Rybnika, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, również niezwykle istotne zwiększenie dostępności do terenów przemysłowych miasta, otworzy ona nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego naszego miasta” – podkreśla Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika. „Mamy oczywiście pełną świadomość, że jest to duże i trudne zadanie. Budowany odcinek do przeszło 10 km drogi o charakterze drogi głównej przyspieszonej czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pięć bezkolizyjnych węzłów komunikacyjnych, kilkanaście obiektów inżynieryjnych, kilkanaście przejść dla zwierząt oraz ekrany akustyczne” – wylicza J. Koper.

Wykonawcy budowy – spółce INTERCOR, już w najbliższy piątek, 28 kwietnia przekazany zostanie plac budowy. Prace będą wykonywane równolegle, a nie szeregowo, to znaczy w jednym czasie na wielu odcinkach. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, prawie 11 kilometrów drogi będzie wybudowane w 1,5 roku. To oznacza, że powstawać będzie blisko kilometr drogi miesięcznie.

Na początku nie będzie też widać spektakularnego postępu w tych pracach, ponieważ wykonywane będą prace polegające na wzmocnieniu podłoży, wykonywaniu fundamentowania, stabilizacji gruntów. Dopiero po kilku miesiącach naszej pracy będzie widać jej efekt powyżej ziemi” – mówi Piotr Jurczyk, prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. „Prace związane z inwentaryzacja terenu, wyznaczeniu osnowy geodezyjnej, budowaniu dróg serwisowych, placów składowych, przygotowanie projektów ruchu tymczasowego i wiele innych prac przygotowawczych” – dodaje.

W przypadku inwestycji tych rozmiarów wiadomo, że w trakcie prac nie obędzie się bez trudności technicznych. Jak podkreśla prezes Jurczyk „przechodzimy przez teren bardzo zurbanizowany, wiele przejść z drogami lokalnymi i wojewódzkimi, węzeł z drogą krajową, trzy przejścia przez linie kolejowe Duże znaczenie będą też miały warunki atmosferyczne.

Sygnatariusze umowy zgodnie podkreślają, że największe znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji będzie miała ścisła współpraca pomiędzy zamawiającym, wykonawca i inżynierem kontraktu, to bowiem podstawa realizacji jakiejkolwiek inwestycji, przekładająca się na końcowy sukces.

***

Projekt „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik – etap I”, dofinansowany został kwotą 289 989 933 zł. To największa dotacja unijna w historii miasta i jednocześnie największa dotacja, jaką kiedykolwiek przyznano pojedynczemu projektowi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

I etap budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Inwestycja usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik.